پاكيزگي

 رسول اكرم (ص):

خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد ، بخشنده است و بخشش را دوست دارد ، پاكيزه است و پاكيرگي را دوست دارد .

نهج الفصاحه      ح 690

رسول اكرم (ص):

خودتان را با هر وسيله اي كه مي توانيد پاكيزه كنيد ، زيرا كه خداي متعال اسلام را بر پايه ي پاكيزگي بنا كرده است و هرگز به بهشت نرود مگر كسي كه پاكيزه است .

نهج الفصاحه   ح 1182

 امام علي (ع ) :

چه نيكو جايگاهي است حمام ، يادآور دوزخ است و چرك را از ميان مي برد .

من لايحضره الفقيه  1/115/237

 امام علي (ع ) :

خودتان را با آب ، از بوي بد ، كه ديگران را آزار مي دهد بشوييد .

خصال    ص 620

امام صادق (ع) :

هر ميوه اي سمي دارد ، هرگاه ميوه به دستتان رسيد آن را با آب بشوييد و يا در آب فرو بريد .

كافي    6/350/4

 امام علي (ع ):

لباس پاكيزه غم و اندوه را مي برد و موجب پاكيزگي نماز است .

كافي    6/444/14

 رسول اكرم (ص):

بلند نكند كسي از شما سبيل و مواي زير بغل و موي زير شكم خود را ، زيرا شيطان اين مراكز را پناهگاه خود قرار داده زير موها پنهان مي شود .

وسائل الشيعه   1/422/6

 رسول اكرم (ص) :

گرفتن ناخنها درد بزرگ را مانع مي شود  و  روزي را زياد مي كند .

وسائل الشيعه    1/433/1

 امام علي (ع ):

خانه هاي خود را از تار عنكبوت تميز كنيد ، زيرا باقي گذاشتن آن در خانه فقر مي آورد .

وسائل الشيعه   3/575/2

 رسول اكرم (ص):

زباله را شب در خانه هاي خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد ، زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است .

من لا يحضره الفقيه   4/5/4968

دانش

رسول اكرم ( ص ) :

خير دنيا و آخرت با دانش است و شر دنيا و آخرت با ناداني .

بحارالانوار      1/204/23

رسول اكرم ( ص ) :

داناترين مردم كسي است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفرايد

امالي صدوق     1/73/41

رسول اكرم ( ص ) :

طلب دانش برهر مسلماني واجب است . خداوند جويندگان دانش را دوست دارد .

كافي     1/30/1

امام علي ( ع ) :

فضاي هر ظرفي در اثر محتواي خود تنگ تر مي شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم ، فضاي آن بازتر مي گردد .

نهج البلاغه     حكمت 196

امام علي ( ع ) :

زكات دانش ، آموزش به كساني كه شايسته ي آن اند و كوشش در عمل به آن است .

غررالحكم     4/106/5458

رسول اكرم (ص ) :

يا علي دانشمند سه نشانه دارد : راستگويي ، حرام گريزي و فروتني در برابر همه ي مردم .

ميراث حديث      2/35/120

امام علي ( ع ) :

بهترين علم آن است كه مفيد باشد .

غررالحكم     3/421/4951

امام صادق ( ع ) :

كسي كه بهره اي از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند .

تحف العقول     ص246

رسول اكرم ( ص ) :

مردم دو گروه اند : دانشمند و دانش اندوز و در غير اين دو ، خيري نيست .

نهج الفصاحه     ح3145

امام صادق ( ع ) :

هر كس براي خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد ، درملكوت آسمانها به بزرگي ياد شود و گويند : براي خدا آموخت و براي خدا عمل كرد و براي خدا آموزش داد .

كافي     1/35/6

 

نيت

رسول اكرم ( ص ) :

نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مي برد .

نهج الفصاحه    ح3163

امام علي ( ع ) :

آدمي با نيت خوب وخوش اخلاقي به تمام آن چه در جستجوي آن است از زندگي خوش و امنيت محيط و وسعت روزي ، دست مي يابد .

غررالحكم     6/245/10141

امام علي ( ع ) :

هر كس نيتش خوب باشد ، توفيق ياريش خواهد نمود .

غررالحكم     5/462/9186

امام علي ( ع ) :

نيت خوب برخاسته از سلامت درون است .

غررالحكم     3/384/4817

امام سجاد ( ع ) :

خدايا ... نيتم را به بهترين نيت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان ، خدايا به لطف خود نيت مرا كامل گردان .

صحيفه ي سجاديه از دعاي بيستم

امام علي ( ع ) :

مؤثرترين وسيله ي جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه ي مردم باشي .

غررالحكم     2/476/3353

رسول اكرم ( ص ) :

خداي والا مي فرمايد : وقتي بنده ي من كار نيكي اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براي وي ثبت مي كنم و اگر بكند ده كار نيك تا هتفصد برابر ثبت مي كنم و وقتي كار بدي اراده كند و نكند بر عهده ي او ثبت نكنم و اگر بكند يك كار بد بر عهده ي اوثبت كنم .

نهج الفصاحه     ح2068

امام علي ( ع ) :

هر گاه نيت فاسد شود ، بلا وگرفتاري پيش مي آيد .

غررالحكم     3/125/4021

امام صادق ( ع ) :

كسي كه نيت درست داشته باشد ، دل سالم و پاك دارد ، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاي شيطاني به سبب خالص گردانيدن نيت در همه ي كارها براي خداوند است .

بحارالانوار     70/210/32

امام علي ( ع ) :

اگر مردم به هنگامي كه بلاها بر آنان فرود مي آمد و نعمت ها از دستشان مي رفت ، با نيت هاي خوب و دلي مشتاق به پرودگارشان پناه مي بردند ، بي گمان هر از دست رفته اي به آنان باز مي گشت و هر فاسدي اصلاح مي شد .

نهج البلاغه     خطبه ي 178

 

امام علي (ع ):

دوست ندارم كه در كودكي از دنيا مي رفتم ووارد بهشت مي شدم و بزرگ نمي شدم تا پروردگارم ، عزّوجل ، را بشناسم .

رسول اكرم ( ص ):

بهترين اعمال، خداشناسي است زيرا با وجود علم و معرفت ، عمل ، كم يا زياد تو را سود مي بخشد اما  با وجود ناداني ( نسبت به خدا ) عمل ، نه اندكش تو را سود مي بخشد نه بسيارش .

امام علي (ع )؛

اگرراههاي انديشه ات رادر نوردي تا به پايانه هاي آن رسي ، هيج دليلي تو را جز به اين رهنمون نشود كه آفريننده ي مورچه همان آفرينند ه ي درخت خرما است و اين به سبب دقت و ظرافتي است كه جداسازي هر چيزي از چيز ديگر وپيچيدگي وتنوعي است كه در هر موجود زنده اي به كار رفته است موجودات بزرگ وكوچك ، سنگين وسبك و نيرومند و ناتوان ، همگي در آفرينش براي خداوند يكسانند .

امام رضا ( ع ):

 

گفتيم لطيف است ، چون هم موجودت لطيف آفريده  وهم به چيز هاي ظريف و ريز آگاهي دارد . آيا نشانه ي آفرينش او را در گياهان ظريف وغير ظريف و در پيكرهاي ظريف وريز جانداراني چون كك وپشه و كوچكتر از اينها را نمي بيني كه تقريباً به چشم ديده نمي شوند واز بس ريزند نر وماده ي آنها ونوزاد وكهن زادشان از يكديگر تشخيص داده نمي شوند .پس چون ريزي وظرافت اين چيزها را ديديم ... پي برديم كه آفريننده ي اين موجودات نيز لطيف است .

رسول اكرم (ص) :

خداوند روزي كه اسمانها و زمين راآفريد ، صد رحمت بيافريد كه هريك از آنها ميان زمين و آسمان را پر مي كند ويكي را در زمين قرار داد كه بوسيله ي آن مادر به فرزند محبت مي كند و حيوانات وحشي و پرندگان به يكديگر مأنوسند و نودونه رحمت را نگه داشته و همين كه روز قيامت شود اين يك رحمت دا نيز برآنها مي افزايد .

امام صادق (ع) :

در پاسخ ابن ابي العوجاء كه پرسيد : چرا خداوند خود را از مردم در پرده داشت وآن گاه پيامبران را سويشان فرستاد ؟ فرمودند : واي برتو كسي كه قدرتش را در وجود تو نشانت داده چگونه خود را از تو پوشيده است ؟ تو را كه نبودي پديد آورد ، كوچك بودي بزرگت كرد ، ناتوان بودي توانايت كرد ... حضرت پيوسته مظاهر قدرت خدا راكه در وجود من است و نمي توانم منكرشان شوم برايم برشمرد تا جايي كه خيال كردم بزودي خداوند ميان من واو ظاهر مي شود.

امام علي ( ع )

شمار قطره هاي آبها و ستارگان آسمان و ذرات گرد وغبار پراكنده در هوا و حركت مورچه برسنگ بزرگ و خوابگاه مو چگان در شب باريك براو پوشيده نيست و محل ريزش برگها و برهم خوردن پلكها را مي داند .

امام علي (ع) :

خدا داناست به رازي كه مردم در دل نهان داشته اند ، و به نجواي آهسته راز گويان و هر گمان كه در خاطري نهفته است و به هر تصميمي كه از روي يقين گرفته شود.

امام علي (ع) :

خداشناسترين مردم پردر خواست ترين آنها از خداست .

امام علي ( ع ) :

كسي كه خداي سبحان را مي شناسد ، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالي نباشد .

 

امام علي (ع )

ياد خدا عقل را آرامش مي دهد ، دل را روشن مي كند و رحمت او را فرود مي آورد

امام علي (ع )

خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگي را داشته باشيد و با آن راه نجات ودستگاري را به پيماييد .

رسول اكرم ( ص )

هركس خداي عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است ، هر چمد نماز خواندن وروزه گرفتن و قرآن خواندنش اندك باشد .

 

امام صادق ( ع )

درباره ي آيه ي ‹‹ ياد خدا بزرگتر است ›› - : به ياد خدا بودن در هنگام رو به رو شدن با حلال و حرام .

 

 

امام باقر ( ع )

گويا مؤمنان همان فقيهان ( فرزانگان دين فهم ) و اهل انديشيدن و پند گرفتن هستند . شنيده هاي دنيوي ، گوش آنها را از ( شنيدن ) ياد خدا كر نمي كند وزرق وبرق دنيا چشم آنان را از ياد خدا كور نمي گرداند .

 

امام صادق ( ع )

خداي عزوجل به موسي وحي كرد : اي موسي در هيچ حالي مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نشو ، زيرا از ياد بردن من دلها را سخت مي كند و همراه ثروت زياد ، گناهان زياد است  .

امام سجاد ( ع )

پرخوري و سستي اراده ومستي سيري و غفلت حاصل از قدرت ، از عوامل بازدارنده وكند كننده در عمل است و ذكر ( خدا ) را از ياد مي برد .

امام سجاد ( ع )

اي آن كه يادش مايه شرافت و بزرگي ياد كنندگان است و اي  آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافتن سپاسگزاران ( بر نعمت ها ) است و اي آن كه فرمانبرداريش سبب نجات فرمانبرداران است ، برمحمد و آل او درود فرست  وبا ياد خود دلهاي ما را از هر ياد ديگري بازدار.

امام باقر ( ع )

ذكر زبان حمد وثناء ، ذكر نفس سختكوشي و تحمل رنج ، ذكر روح بيم و اميد ، ذكر دل صدق وصفا ، ذكرعقل تعظيم وشرم ، ذكر معرفت تسليم و رضا و ذكر باطن مشاهده و لقا است .

رسول اكرم ( ص )

خداي عزوجل مي فرمايد : هرگاه ياد من بر بنده ام غالب شود ، خواهش و خوشي او را در ياد خود قرار دهم و چون خواهش وخوشي او را در ياد خود قرار دهم عاشق من شود و من نيز عاشق او گردم و چون عاشق يكديگر شديم حجاب ميان خود و او را بردارم و عشق خود را بر جان اوچيره گردانم ، چندان كه مانند مردم دچار سهو و غفلت نمي شود ، سخن اينان سخن پيامبران است ، اينان براستي قهرمانند .  

 

قرآ ن

رسول اكرم ( ص ) :

خانه اي كه در آن قرآن فراوان خوانده شود ، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براي آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براي زمينيان مي درخشند .

رسول اكرم ( ص ) :

بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند ، من جلودار و راهنماي او به بهشت هستم .

رسول اكرم ( ص ) :

فرزندم از خواندن قرآن قافل مباش ، زيرا كه قرآن دل را زنده مي كند و از فحشاء و زشتي و ستم باز مي دارد .

رسول اكرم ( ص ) :

اگر زندگي سعادتمندان ، مرگ شهيدان ، نجات روز حسرت ( قيامت ) ، سايه ي روز سوزان و هدايت در روز گمراهي را مي خواهيد ، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداي مهربان است و سپري است در مقابل شيطان وسنگيني در ترازوي اعمال .

رسول اكرم ( ص ) :

راست ترين سخن ، رساترين پند و زيباترين حكايت ، كتاب خدا ( قرآن ) است .

رسول اكرم ( ص ) :

هركس براي كسب رضايت خدا وآگاهي در دين قرآن بيا موزد ، ثوابي مانند همه ي آنچه كه به فرشتگان و پيامبران و رسولان داده شده ، براي اوست .

امام علي ( ع ) :

برشما باد رجوع به كتاب خدا ( قرآن ) … كسي كه به آن عمل كند از همه پيشي مي گيرد .

امام علي ( ع ) :

اگاه باشيد كه دانش آينده ، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است .

امام علي ( ع ) :

براستي كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق ، عجايبش پايان ندارد ، اسرار نهفته ي آن پايان نمي پذيرد و تاريكي هاي جهل جز بوسيله ي آن رفع نخواهد شد .

امام صادق ( ع ) :

هركس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد ، از فتنه ها بركنار نمي ماند .

 

 

روزه

رسول اكرم ( ص ) :

بهشت دري است كه ريَان ناميده مي شود از آن در ، جز روزه  داران وارد نشوند .

رسول اكرم ( ص ) :

روزه بگيريد تا تندرست باشيد .

رسول اكرم ( ص ) :

هركس روزه داري را سير نمايد ، خداوند از حوض ( كوثر ) من شربتي نصيب او خواهد كرد كه پس از آن هرگز تشنه نشود .

رسول اكرم ( ص ) :

بار خدايا براي تو روزه گرفتيم و با روزي تو افطار مي كنيم پس آن را از ما بپذير ، تشنگي رفت و رگها شاداب شد و پاداش ماند.

رسول اكرم ( ص ) :

هر كس روزه او را از خوردن غذايي كه اشتهاي آن را دارد ، باز دارد ، بر خداست كه او را از غذاي بهشت سيرش كند و از نوشيدني بهشت به او بنوشاند .   

امام علی ( ع ) :

روزه امساک از خوردن و آشامیدن نیست بلکه روزه ، خودداری از تمامی چیزهایی است که خداوند سبحان آنها را بد می داند .

امام علی ( ع ) :

خواب روزه دار عبادت ، سکوت او تسبیح ، دعایش پذیرفته و عملش دو چندان است . دعای روزه دار به هنگام افطار از خدا رد نمی شود.

امام صادق ( ع ) :

علت روزه گرفتن آن است که سبب آن ثروتمند و فقیر برابر شوند زیرا ثروتمند گرسنگی را احساس نکرده تا به فقیر رحم کند چرا که ثروتمند هرگاه چیزی را که بخواهد می تواند فراهم کند ... .

امام صادق ( ع ) :

روزه سپری است از آفت های دنیا و پره ای ست از عذاب آخرت .

امام ( ع ) :

روزه داری  (‌ در حکم ) دهانی است که جز به خیر سخن نگوید .

 

پيامبر

في المناقب لابن شهر آشوب

پيامبر خدا ( ص ) پيش از آن كه مبعوث شود ، بيست خصلت از خصلت هاي پيامبران را دارا بود كه اگر فردي يكي از آنها را داشته باشد ، دليل بر عظمت اوست چه رسد به كسي كه همه ي آنها را دارا باشد ، آن حضرت پيامبري امين ، راستگو ، ماهر ، اصيل ، شريف ، والا مقام ، سخنور ، خير خواه ، خرد مند ، با فضيلت ، عابد ، زاهد ، سخاوتمند ، دليرو جنگاور ، قانع ، فروتن ، بردبار مهربان ، غيرتمند ، صبور ، سازگار و نرمخو بود ، با هيچ منجم ( قائل به تائثير ستارگان ) غيب گو و پيش گو يي هم نشين نبود . المناقب لابن شهر آشوب   1 / 107

امام علي ( ع )

دشر توصيف پيامبر ( ص ) مي فرمايد : پزشكي است كه با دانش خود ، همواره ميان مردم مي گردند ، مهمهايش را به خوبي فراهم مي گردند ، مرهم هايش را به خوبي فراهم و ابزار كارهايش را آماده كرده و آنها را هر جا كه لازم باشد ، از دلهاي كور و گوشهاي كر و زبانهاي گنگ به كار مي برد . غفلت ها گاه ها و جايگاههاي حيرت را جستجو و با داوري خود آنها را درمان مي كند .  نهج البلاغه  خطبه ي 108

كعب الاحبار :

ما در تورات چنين مي خوانيم : محمد پيامبر برگزيده ، نه تند خوست و نه خشن و اهل جنگ و جنجال . در كوچه و بازار ، بدي را با بدي جواب نمي دهد ، بلكه مي بخشد و گذشت مي كند . الطبقات الكبري   1/360

امام حسين ( ع ) :

پيامبر ( ص ) بهره ي هر يك از هم نشينان خود را عطا مي فر مودند و چنان معاشرت مي نمودند كه كسي گمان نمي كرد شخص ديگري نزد پيامبر از او گرامي تر باشد . بحارالانوار     16/152/4

 

امام ( ع ) :

او خاتم پيامبران است . بخشنده ترين مردم بود ، سعه ي صدرش از همه بيشتر ( پر حوصله ترين مردم ) و راستگوترين و پايبندترين آنان به عهد و پيمان . از همه نرمخوتر بود و رفتارش بزرگوارانه تر . هر كس بدون سابقه ي قبلي او رامي ديد هيبتش او را مي گرفت و هر كس با او معاشرت مي نمود و او را مي شناخت دوستدارش مي شد و هر كس مي خواست او را وصف كند : مي گفت او را در گذشته و حال نديده ام . بحارالانوار    16/190/27

عايشه :

عايشه : رسول خدا ( ص ) نرمخوترين و بزرگوارترين مردم بود . او هم مردي چون مردمان شما بود ، با اين تفاوت كه همواره خنده و تبسم بر لب داشت . الطبقات الكبري  1/365

في المناقب لابن شهر آشوب :

در مناقب ابن شهر آشوب آمده است ' پيامر خدا  ( ص ) برنمي خاست و نمي نشست مگر با ذكر خدا . المناقب لابن شهر آشوب  1/127

داود بن الحصين :

داود بن حصين – در اوصاف پيامبر ( ص ) - : او مردي بود كه از همه ي قوم خود جوانمرد تر ، خوش اخلاقتر ، خوش برخودتر ، همسايه دارتر ، بردبارتر ، امانتدارتر ، راستگوتر ، و از بد زباني و آزاررساني به دورتر بود . هرگز ديده نشد مه با كسي كشمكش و مجادله كند . خداوند اخلاق و صفات پسنديده را در آن حضرت جمع كرده بود تا جايي كه قومش او را امين ناميدند و در مكه غالبا با لقب امين از ايشان ياد مي شد . الطبقات الكبري   1/121

عايشه :

هيچ خصلتي نزد پيامبر خدا ( ص ) منفورتر از دروغ نبود و هرگاه مطلع مي شدند يكي از اصحابشان دروغي گفته است ، به او بي اعتناعي مي كردند تا آنجا كه مي فهميدند توبه كرده است . الطبقات الكبري    1/378

في المناقت لابن شهر آشوب :

درمناقب ابن شهر آشوب آمده است : پيامبر خدا ( ص ) با تهيدستان مي نشستند و با مستمندان غدا مي خوردند . المناقب لابن شهر آشوب    1/127

 

 

ائمه

رسول اكرم ( ص ) :

من دو چيز ارزشمند را در ميان شما مي گذارم ، كتاب خدا ، و عترت و اهل بيتم ، اگر به آنها چنگ بزنيد هرگز گمراه نمي شويد . غاية المرم   1/115

رسول اكرم ( ص ) :

مثل اهل بيت مانند كشتي نوح است مه هر كس داخل آن شد ، نجات يافت و هر كس رهايش كرد ، غرق گرديد .

امالي طوسي   349/721

امام رضا ( ع ) :

مردم اگر از زيبايي هاي سخنان ما آگاه مي شدند ، از ما پيروي مي كردند .  بحارالانوار    2/30/13

امام باقر ( ع ):

هر كس صبح كند و خنكاي محبت ما را در قلت خود بيابد ، بايد خدا را براي نخستين نعمت سپاس گويد ، گفته شد نخستين نعمت چيست ؟ فرمودند : حلال زادگي .  امالي صدوق   1/562/755

امام صادق ( ع ) :

ما همان گونه كه فرزندان خود را به نماز وا مي داريم به تسبيح فاطمه ( ع ) وادار مي سازيم پس به آن پايبند باش كه هركس به آن پايبند شود بدبخت نخواهد شد .  كافي    3/343/13

امام حسين ( ع ) :

هر كس مرا پس از مرگم زيارت كند ، در قيامت به ديدارش مي روم و حتي اگر در دوزخ باشد او را به بيرون مي آورم .

المنتخب للطريحي    ص 70

امام صادق ( ع ) :

از ما نيست و كرامتي هم ندارد كسي كه در شهر صد هزار نفري يا بيشتر باشد و در آن شهر كسي پرهيزكارتر از او وجود داشته باشد . كافي    2/78/10

رسول اكرم ( ع ) :

مهدي فرزند من است او غيبت خواهد داشت و زماني كه ظهور مي كند زمين را پس از يك دوران ظلم و ستم ، سراسر عدل و داد خواهد نمود . منتخب الاثر    1/249 /8

رسول اكرم ( ع ) :

خداوند ، من و علي و فاطمه و حسن و حسين و امامان را از يك نور آفريده است . جامع الاخبار    ص 46  

رسول اكرم ( ص ) :

ديري نخواهد گذشت كه پاره اي از تن من در سرزمين خراسان به خاك سپرده خواهد شد هر آدم گرفتار و يا گناهكاري كه او را زيارت كند خداوند متعال گرفتاري او را برطرف و گناهان او را خواهد بخشيد . من لا يحضره الفقيه   2/538/3187

 

امر به معروف

امام علی ( ع ) :

همه ی کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره ای است در دریای عمیق . نهج البلاغه  حکمت 374

امام علی ( ع ) :

امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را نزدیک می کند و نه از روزی کم می نماید ، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ می سازند و برتر از امر به معروف و نهی از منکر سخن عادلانه ای است نزد حاکم ستمگر .

غررالحکم  2/611/3648

رسول اکرم ( ص ) :

هرگاه  ( مردم ) امر به معروف ونهی از منکر نکنند ، و از نیکان خاندان من پیروی ننمایند ، خداوند بدانشان را بر آنها مسلط گرداند و نیکانشان دعا کنند اما دعایشان مستجاب نشود .

امالی صدوق  ص 254

رسول اکرم ( ص ) :

امر به معروف و نهی از منکر نکند مگر کسی که سه خصلت در او باشد : در امر و نهی خود مدارا کند ، در امر و نهی خود میانه روی نماید و به آنچه امر و نهی می کند ، دانا باشد. بحارالانوار   100/87/64

امام علی ( ع ) :

هر کس امر به معروف کند به مؤمن نیرو می بخشد و هر کس نهی از منکر ماید بینی منافق را به خاک مالیده است و از مکر او در امان می ماند . کافی 2/50/1

رسول اکرم ( ص ) :

تا زمانی که مردم امر به معروف و نهی از منکر نمایند و در کارهای نیک و تقوا به یاری یکدیگر بشتابند در خیر وسعادت خوهند بود ، اما اگر چنین نکنند ، برکت ها از آنان گرفته شود و گروهی بر گروه دیگر سلطه پیدا کنند و نه در زمین یاوری دارند و نه در آسمان . تهذیب الاحکام  6/181/22

امام باقر ( ع ):

خدای تعالی به شعیب پیامبر وحی فرمود که : من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم کرد : پرودگارا ! بدکاران سزاوارند اما نیکان چرا ؟ خدای عزوجل به او وحی فرمود که : آنان با گنهکاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نیامدند . کافی   5/56/1

رسول اکرم ( ص ) :

هر کس از شما منکری ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد ، که پائین ترین درجه ی ایمان همین ( تغییر قلبی ) است . نهج الفصاحه  ح 3010

امام باقر ( ع ) :

امر به معروف و نهی از منکر راه و روش پیامبران و شیوه ی صالحان است و فرضیه ی بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه ی آن بر پا می شود ، راه ها امن می گردد و درآمد ها حلال می شود و حقوق پایمال شده به صاحبانش بر می گردد ، زمین آباد می شود و ( بدون ظلم ) حق از دشمنانش گرفته می شود و کارها سامان می پذیرد .

کافی   5/56/1

رسول اکرم ( ص ) :

هر کس امر بمعروف و نهی از منکر نماید ، جانشین خدا در زمین و جانشین رسول اوست .

مستدرک الوسایل  12/179/13817 

جهاد

امام علی ( ع  ) :

براستی که جهاد یکی از درهای بهشت است که خداوند آن را برای اولیای خاص خود گشوده است . جهاد جامعه ی تقوا و زره استوار خداوند و سپر محکم اوست . نهج البلاغه    خطبه ی 27

امام علی ( ع  ) :

در حقیقت خداوند جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه ی پیروزی و یاور خود قرارش داد . به خدا سوگند کار دنیا و دین جز با جهاد درست نمی شود . وسائل الشیعه    11/9/15

امام علی ( ع ) :

براستی که خداوند برای گروهی کشته شدن را مقدر فرموده و برای دیگران مردن را . هر گوهی با همان سرنوشت که که خداوند مقدر کرده است می رسد . پس ، خوشا به سعادت مجاهدان در راه خدا و کشته شدگان در راه طاعت او .

شرح نهج البلاغه 3/183

امام علی ( ع  ) :

در راه خدا با دستهای خود جهاد کنید ، اگر نتوانستید با زبانهای خود و اگر باز هم نتوانستد با قلب خود جهاد کنید.

بحارالانوار    100/49/23

رسول اکرم ( ص )‌‌:

یک شب نگهبانی در راه خدا برتر است از هزار شبانه روز که شبهایش به عبادت و روزهایش به روزه داری سپری شود .

کنز العمال    4/326/10730

رسول اکرم ( ص )  :

برترین جهاد آن است که انسان روز خود را آغاز کند در حالی که در اندیشه ی ستم کردن به احدی نباشد .

محاسن     1/292/1449

امام علی (‌ ع )  :

جهاد زن خوب شوهرداری کردن است .  خصال   ص 620

امام علی ( ع ) :

با هوا و هوس خود جهاد کن ، بر خشمت مسلط شو و با عادتهای بد خود مخالفت کن تا نفست پاکیره شود ، عقلت به کمال برسد و از پاداش پروردگارت بهره ی کامل ببری .   غررالحکم   3/365/4760

امام علی ( ع ) :

بر شما باد به تلاش و سختکوش و مهیا شدن و آماده گشتن و  توشه برداشتن از سرای توشه ( دنیا ) . مبادا زندگی شما را بفریبد چنان که ملتهای گدشته و اقوام پیشین را فریفت .  نهج البلاغه  خطبه ی 230

امام باقر ( ع ) :

در پاسخ به کسی که عرض کرد : من در عمل ناتوانم و نماز و روزه کم به جا می آورم اما سعی می کنم جز حلال نخورم و جر با حلال نزدیکی نکنم  فرمودند : چه جهادی برتر از پاک نگهداشتن شکم و شرمگاه ؟!.

محاسن 1/292/448

توكل

امام علي ( ع ) :

توكل براي خداوند ، مايه ي نجات از هر بدي و محفوظ بودن از هر دشمني است . بحارالانوار     78/79/56

امام علي ( ع ) :

هر كس به خدا توكل كند ، دشواري ها براي او آسان مي شود و اسباب برايش فراهم مي گردد .

غررالحکم     5/425/9028

 رسول اكرم ( ص ) :

هر كس به خدا توكل كند ، خداوند هزينه ي او ر ا كفايت مي كند و از جايي كه گمان نمي برد به او روزي مي دهد .

کنزالعمال     3/103/5693

امام صادق ( ع ) :

بي نيازي و عزت به هر طرف مي گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مي گيرند .

کافی     2/65/3

امام باقر ( ع ):

هر كس به خدا توكل كند ، مغلوب نشود و هر كس به خدا توكل جويد شكست نخورد .

جامع الاخبار     ص 322

رسول اكرم ( ص ) :

توكل كردن ( به خدا ) بعد از به كار بردن عقل ، خود موعظه است .  کنزالعمال      3/103/5696

رسول اكرم ( ص ) :

فال بد زدن شرك است و هيچ كس از ما نيست مگر اين كه به نحوي دستخوش فال بد زدن مي شود ، اما خداوند با توكل به او آن را از بين مي برد .   سنن ابن ماجه     2/1170/3538

رسول اكرم ( ص ) :

رسول اكرم ( ص ) گروهي را كه كشت و كار نمي كردند ، ديدند و فرمودند : شما چه كاره ايد ؟ عرض كردند ما توكل كنندگانيم . فرمودند : نه  شما سرباريد .مستدرک الوسائل     11/217/12789

امام كاظم ( ع ) :

در پاسخ به سوال از آيه « و هر كس به خدا توكل كند او براي وي بس است » توكل كردن بر خدا درجاتي دارد : يكي از آنها اين است كه در تمام كارهايت به خدا توكل كني و هر چه با تو كرد از او خشنود با شي و بداني كه او نسبت به تو از هيچ خير و تفضلي كوتاهي نمي كند و بداني كه در اين باره حكم ، حكم اوست ، پس با واگذاري كارهايت به خدا بر او توكل كن و در آن كارها و ديگر كارها به او اعتماد داشته باش .   کافی     2/65/5

رسول اكرم ( ص ) :

خداوند عزوجل مي فرمايد : هيچ مخلوقي نيست كه به غير من پناه ببرد ، مگر اين كه دستش را از اسباب و ريسمان هاي آسمانها و زمين كوتاه كنم ، پس اگر از من بخواهد عطايش نكنم و اگر مرا بخواند جوابش ندهم .

امالی طوسی     585/1210

 

امام رضا (ع) : خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود.   بحارالانوار جلد 2 صفحه 30  

رسول اکرم (ص) : اگر کسی دو حدیث را بخواند و خودش به آن دو حدیث عمل نماید و آن را به دیگران نیز تعلیم دهد تا آنان نیز از آن دو حدیث بهره مند شوند چنین کوشش و فعالیتی از جانب او بهتر و بالاتر از ثواب عبادت و بندگی حق تعالی به مدت 60 سال.  منیة المرید صفحه 182  

حضرت محمد (ص) : سه بار فرمودند : بار خدایا خلیفه های مرا رحم کن( رحمت کن ) . گفتند یا رسول الله خلیفه های شما چه کسانی هستند ؟ فرمودند آن کسانی که حدیث و سنت مرا تبلیغ کنند و به امت من بیاموزند.  امالی شیخ صدوق مجلس سی و چهارم صفحه 180 

امام صادق (ع) : اگر کسی یک حدیث از معارف اسلامی را به خوبی بفهمد و عمق علمی آن را به درستی درک کند ، بهتر از آن است که هزار حدیث را در حافظه خود بسپارد و آنها را نقل نماید ، و پیروان مکتب اهل بیت به مقام فقاهت نائل نمی شوند ، مگر آنکه نظرات ائمه (ع) را درک کنند و به جهات مختلفه احادیث متوجه باشند.   بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 366 

امام صادق (ع) : احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی ، تسریع نمائید ، پیش از آنکه مخالفین گمراه ، بر شما پیشی گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند.   الحدیث جلد 1 صفحه 365 ، کافی جلد 6 صفحه 47

امام باقر (ع) : پیروان اسلام در پرتو معرفت واقعی و درک حقایق علمی روایات ، میتوانند به عالیترین مدارج ایمان نائل شوند.   بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 365  

جابر گوید که امام باقر (ع) فرمود : ای جابر به خدا سوگند ، حدیثی که از فردی صادق ، در زمینه حلال و حرام به دست آوردی ، از آنچه خورشید بر آن میتابد با ارزشتر است.  بحارالانوار جلد 2 صفحه 146 حدیث 15

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود : هرکس از امت من ، چهل حدیث در باب نیازهای دینی خود حفظ کند ( و عمل کند ) ، خداوند در روز قیامت او را عالمی فقیه گرداند و از عذاب وی چشم پوشد.  بحارالانوار جلد 2 صفحه 153 حدیث 3 ، خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 541 حدیث 15 ابواب الاربعین

از امام صادق (ع) سوال شد کدام مرد افضل تر است ؟ مردی که سخنان شما را نشر میدهد و آن را در دل شیعیان استوار میکند ، یا مردی عابد که چنین نیست ؟ امام (ع) فرمود : آنکه سخنان ما را نشر دهد و آن را در دل شیعیان استوار سازد از هزار عابد برتر است.  اصول کافی جلد 1 صفحه 33 حدیث 9

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : با یکدیگر ملاقات کنید و به گفتگوی حدیث بپردازید ، زیرا حدیث دلها را صیقل میدهد . دلها زنگار میگیرد ، مانند شمشیر و صیقل آن حدیث است.  اصول کافی جلد 1 صفحه 50 حدیث 8