احادیث ائمه ی اطهار (2)
پاكيزگي
رسول اكرم (ص):
خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد ، بخشنده است و بخشش را دوست دارد ، پاكيزه است و پاكيرگي را دوست دارد .
نهج الفصاحه ح 690
رسول اكرم (ص):
خودتان را با هر وسيله اي كه مي توانيد پاكيزه كنيد ، زيرا كه خداي متعال اسلام را بر پايه ي پاكيزگي بنا كرده است و هرگز به بهشت نرود مگر كسي كه پاكيزه است .
نهج الفصاحه ح 1182
امام علي (ع ) :
چه نيكو جايگاهي است حمام ، يادآور دوزخ است و چرك را از ميان مي برد .
من لايحضره الفقيه 1/115/237
امام علي (ع ) :
خودتان را با آب ، از بوي بد ، كه ديگران را آزار مي دهد بشوييد .
خصال ص 620
امام صادق (ع) :
هر ميوه اي سمي دارد ، هرگاه ميوه به دستتان رسيد آن را با آب بشوييد و يا در آب فرو بريد .
كافي 6/350/4
امام علي (ع ):
لباس پاكيزه غم و اندوه را مي برد و موجب پاكيزگي نماز است .
كافي 6/444/14
رسول اكرم (ص):
بلند نكند كسي از شما سبيل و مواي زير بغل و موي زير شكم خود را ، زيرا شيطان اين مراكز را پناهگاه خود قرار داده زير موها پنهان مي شود .
وسائل الشيعه 1/422/6
رسول اكرم (ص) :
گرفتن ناخنها درد بزرگ را مانع مي شود و روزي را زياد مي كند .
وسائل الشيعه 1/433/1
امام علي (ع ):
خانه هاي خود را از تار عنكبوت تميز كنيد ، زيرا باقي گذاشتن آن در خانه فقر مي آورد .
وسائل الشيعه 3/575/2
رسول اكرم (ص):
زباله را شب در خانه هاي خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد ، زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است .
من لا يحضره الفقيه 4/5/4968
دانش
رسول اكرم ( ص ) :
خير دنيا و آخرت با دانش است و شر دنيا و آخرت با ناداني .
بحارالانوار 1/204/23
رسول اكرم ( ص ) :
داناترين مردم كسي است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفرايد
امالي صدوق 1/73/41
رسول اكرم ( ص ) :
طلب دانش برهر مسلماني واجب است . خداوند جويندگان دانش را دوست دارد .
كافي 1/30/1
امام علي ( ع ) :
فضاي هر ظرفي در اثر محتواي خود تنگ تر مي شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم ، فضاي آن بازتر مي گردد .
نهج البلاغه حكمت 196
امام علي ( ع ) :
زكات دانش ، آموزش به كساني كه شايسته ي آن اند و كوشش در عمل به آن است .
غررالحكم 4/106/5458
رسول اكرم (ص ) :
يا علي دانشمند سه نشانه دارد : راستگويي ، حرام گريزي و فروتني در برابر همه ي مردم .
ميراث حديث 2/35/120
امام علي ( ع ) :
بهترين علم آن است كه مفيد باشد .
غررالحكم 3/421/4951
امام صادق ( ع ) :
كسي كه بهره اي از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند .
تحف العقول ص246
رسول اكرم ( ص ) :
مردم دو گروه اند : دانشمند و دانش اندوز و در غير اين دو ، خيري نيست .
نهج الفصاحه ح3145
امام صادق ( ع ) :
هر كس براي خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد ، درملكوت آسمانها به بزرگي ياد شود و گويند : براي خدا آموخت و براي خدا عمل كرد و براي خدا آموزش داد .
كافي 1/35/6
نيت
رسول اكرم ( ص ) :
نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مي برد .
نهج الفصاحه ح3163
امام علي ( ع ) :
آدمي با نيت خوب وخوش اخلاقي به تمام آن چه در جستجوي آن است از زندگي خوش و امنيت محيط و وسعت روزي ، دست مي يابد .
غررالحكم 6/245/10141
امام علي ( ع ) :
هر كس نيتش خوب باشد ، توفيق ياريش خواهد نمود .
غررالحكم 5/462/9186
امام علي ( ع ) :
نيت خوب برخاسته از سلامت درون است .
غررالحكم 3/384/4817
امام سجاد ( ع ) :
خدايا ... نيتم را به بهترين نيت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان ، خدايا به لطف خود نيت مرا كامل گردان .
صحيفه ي سجاديه از دعاي بيستم
امام علي ( ع ) :
مؤثرترين وسيله ي جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه ي مردم باشي .
غررالحكم 2/476/3353
رسول اكرم ( ص ) :
خداي والا مي فرمايد : وقتي بنده ي من كار نيكي اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براي وي ثبت مي كنم و اگر بكند ده كار نيك تا هتفصد برابر ثبت مي كنم و وقتي كار بدي اراده كند و نكند بر عهده ي او ثبت نكنم و اگر بكند يك كار بد بر عهده ي اوثبت كنم .
نهج الفصاحه ح2068
امام علي ( ع ) :
هر گاه نيت فاسد شود ، بلا وگرفتاري پيش مي آيد .
غررالحكم 3/125/4021
امام صادق ( ع ) :
كسي كه نيت درست داشته باشد ، دل سالم و پاك دارد ، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاي شيطاني به سبب خالص گردانيدن نيت در همه ي كارها براي خداوند است .
بحارالانوار 70/210/32
امام علي ( ع ) :
اگر مردم به هنگامي كه بلاها بر آنان فرود مي آمد و نعمت ها از دستشان مي رفت ، با نيت هاي خوب و دلي مشتاق به پرودگارشان پناه مي بردند ، بي گمان هر از دست رفته اي به آنان باز مي گشت و هر فاسدي اصلاح مي شد .
نهج البلاغه خطبه ي 178
امام علي (ع ):
دوست ندارم كه در كودكي از دنيا مي رفتم ووارد بهشت مي شدم و بزرگ نمي شدم تا پروردگارم ، عزّوجل ، را بشناسم .
رسول اكرم ( ص ):
بهترين اعمال، خداشناسي است زيرا با وجود علم و معرفت ، عمل ، كم يا زياد تو را سود مي بخشد اما با وجود ناداني ( نسبت به خدا ) عمل ، نه اندكش تو را سود مي بخشد نه بسيارش .
امام علي (ع )؛
اگرراههاي انديشه ات رادر نوردي تا به پايانه هاي آن رسي ، هيج دليلي تو را جز به اين رهنمون نشود كه آفريننده ي مورچه همان آفرينند ه ي درخت خرما است و اين به سبب دقت و ظرافتي است كه جداسازي هر چيزي از چيز ديگر وپيچيدگي وتنوعي است كه در هر موجود زنده اي به كار رفته است موجودات بزرگ وكوچك ، سنگين وسبك و نيرومند و ناتوان ، همگي در آفرينش براي خداوند يكسانند .
امام رضا ( ع ):
گفتيم لطيف است ، چون هم موجودت لطيف آفريده وهم به چيز هاي ظريف و ريز آگاهي دارد . آيا نشانه ي آفرينش او را در گياهان ظريف وغير ظريف و در پيكرهاي ظريف وريز جانداراني چون كك وپشه و كوچكتر از اينها را نمي بيني كه تقريباً به چشم ديده نمي شوند واز بس ريزند نر وماده ي آنها ونوزاد وكهن زادشان از يكديگر تشخيص داده نمي شوند .پس چون ريزي وظرافت اين چيزها را ديديم ... پي برديم كه آفريننده ي اين موجودات نيز لطيف است .
رسول اكرم (ص) :
خداوند روزي كه اسمانها و زمين راآفريد ، صد رحمت بيافريد كه هريك از آنها ميان زمين و آسمان را پر مي كند ويكي را در زمين قرار داد كه بوسيله ي آن مادر به فرزند محبت مي كند و حيوانات وحشي و پرندگان به يكديگر مأنوسند و نودونه رحمت را نگه داشته و همين كه روز قيامت شود اين يك رحمت دا نيز برآنها مي افزايد .
امام صادق (ع) :
در پاسخ ابن ابي العوجاء كه پرسيد : چرا خداوند خود را از مردم در پرده داشت وآن گاه پيامبران را سويشان فرستاد ؟ فرمودند : واي برتو كسي كه قدرتش را در وجود تو نشانت داده چگونه خود را از تو پوشيده است ؟ تو را كه نبودي پديد آورد ، كوچك بودي بزرگت كرد ، ناتوان بودي توانايت كرد ... حضرت پيوسته مظاهر قدرت خدا راكه در وجود من است و نمي توانم منكرشان شوم برايم برشمرد تا جايي كه خيال كردم بزودي خداوند ميان من واو ظاهر مي شود.
امام علي ( ع )
شمار قطره هاي آبها و ستارگان آسمان و ذرات گرد وغبار پراكنده در هوا و حركت مورچه برسنگ بزرگ و خوابگاه مو چگان در شب باريك براو پوشيده نيست و محل ريزش برگها و برهم خوردن پلكها را مي داند .
امام علي (ع) :
خدا داناست به رازي كه مردم در دل نهان داشته اند ، و به نجواي آهسته راز گويان و هر گمان كه در خاطري نهفته است و به هر تصميمي كه از روي يقين گرفته شود.
امام علي (ع) :
خداشناسترين مردم پردر خواست ترين آنها از خداست .
امام علي ( ع ) :
كسي كه خداي سبحان را مي شناسد ، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالي نباشد .
امام علي (ع )
ياد خدا عقل را آرامش مي دهد ، دل را روشن مي كند و رحمت او را فرود مي آورد
امام علي (ع )
خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگي را داشته باشيد و با آن راه نجات ودستگاري را به پيماييد .
رسول اكرم ( ص )
هركس خداي عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است ، هر چمد نماز خواندن وروزه گرفتن و قرآن خواندنش اندك باشد .
امام صادق ( ع )
درباره ي آيه ي ‹‹ ياد خدا بزرگتر است ›› - : به ياد خدا بودن در هنگام رو به رو شدن با حلال و حرام .
امام باقر ( ع )
گويا مؤمنان همان فقيهان ( فرزانگان دين فهم ) و اهل انديشيدن و پند گرفتن هستند . شنيده هاي دنيوي ، گوش آنها را از ( شنيدن ) ياد خدا كر نمي كند وزرق وبرق دنيا چشم آنان را از ياد خدا كور نمي گرداند .
امام صادق ( ع )
خداي عزوجل به موسي وحي كرد : اي موسي در هيچ حالي مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نشو ، زيرا از ياد بردن من دلها را سخت مي كند و همراه ثروت زياد ، گناهان زياد است .
امام سجاد ( ع )
پرخوري و سستي اراده ومستي سيري و غفلت حاصل از قدرت ، از عوامل بازدارنده وكند كننده در عمل است و ذكر ( خدا ) را از ياد مي برد .
امام سجاد ( ع )
اي آن كه يادش مايه شرافت و بزرگي ياد كنندگان است و اي آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافتن سپاسگزاران ( بر نعمت ها ) است و اي آن كه فرمانبرداريش سبب نجات فرمانبرداران است ، برمحمد و آل او درود فرست وبا ياد خود دلهاي ما را از هر ياد ديگري بازدار.
امام باقر ( ع )
ذكر زبان حمد وثناء ، ذكر نفس سختكوشي و تحمل رنج ، ذكر روح بيم و اميد ، ذكر دل صدق وصفا ، ذكرعقل تعظيم وشرم ، ذكر معرفت تسليم و رضا و ذكر باطن مشاهده و لقا است .
رسول اكرم ( ص )
خداي عزوجل مي فرمايد : هرگاه ياد من بر بنده ام غالب شود ، خواهش و خوشي او را در ياد خود قرار دهم و چون خواهش وخوشي او را در ياد خود قرار دهم عاشق من شود و من نيز عاشق او گردم و چون عاشق يكديگر شديم حجاب ميان خود و او را بردارم و عشق خود را بر جان اوچيره گردانم ، چندان كه مانند مردم دچار سهو و غفلت نمي شود ، سخن اينان سخن پيامبران است ، اينان براستي قهرمانند .
قرآ ن
رسول اكرم ( ص ) :
خانه اي كه در آن قرآن فراوان خوانده شود ، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براي آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براي زمينيان مي درخشند .
رسول اكرم ( ص ) :
بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند ، من جلودار و راهنماي او به بهشت هستم .
رسول اكرم ( ص ) :
فرزندم از خواندن قرآن قافل مباش ، زيرا كه قرآن دل را زنده مي كند و از فحشاء و زشتي و ستم باز مي دارد .
رسول اكرم ( ص ) :
اگر زندگي سعادتمندان ، مرگ شهيدان ، نجات روز حسرت ( قيامت ) ، سايه ي روز سوزان و هدايت در روز گمراهي را مي خواهيد ، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداي مهربان است و سپري است در مقابل شيطان وسنگيني در ترازوي اعمال .
رسول اكرم ( ص ) :
راست ترين سخن ، رساترين پند و زيباترين حكايت ، كتاب خدا ( قرآن ) است .
رسول اكرم ( ص ) :
هركس براي كسب رضايت خدا وآگاهي در دين قرآن بيا موزد ، ثوابي مانند همه ي آنچه كه به فرشتگان و پيامبران و رسولان داده شده ، براي اوست .
امام علي ( ع ) :
برشما باد رجوع به كتاب خدا ( قرآن ) … كسي كه به آن عمل كند از همه پيشي مي گيرد .
امام علي ( ع ) :
اگاه باشيد كه دانش آينده ، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است .
امام علي ( ع ) :
براستي كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق ، عجايبش پايان ندارد ، اسرار نهفته ي آن پايان نمي پذيرد و تاريكي هاي جهل جز بوسيله ي آن رفع نخواهد شد .
امام صادق ( ع ) :
هركس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد ، از فتنه ها بركنار نمي ماند .
روزه
رسول اكرم ( ص ) :
بهشت دري است كه ريَان ناميده مي شود از آن در ، جز روزه داران وارد نشوند .
رسول اكرم ( ص ) :
روزه بگيريد تا تندرست باشيد .
رسول اكرم ( ص ) :
هركس روزه داري را سير نمايد ، خداوند از حوض ( كوثر ) من شربتي نصيب او خواهد كرد كه پس از آن هرگز تشنه نشود .
رسول اكرم ( ص ) :
بار خدايا براي تو روزه گرفتيم و با روزي تو افطار مي كنيم پس آن را از ما بپذير ، تشنگي رفت و رگها شاداب شد و پاداش ماند.
رسول اكرم ( ص ) :
هر كس روزه او را از خوردن غذايي كه اشتهاي آن را دارد ، باز دارد ، بر خداست كه او را از غذاي بهشت سيرش كند و از نوشيدني بهشت به او بنوشاند .
امام علی ( ع ) :
روزه امساک از خوردن و آشامیدن نیست بلکه روزه ، خودداری از تمامی چیزهایی است که خداوند سبحان آنها را بد می داند .
امام علی ( ع ) :
خواب روزه دار عبادت ، سکوت او تسبیح ، دعایش پذیرفته و عملش دو چندان است . دعای روزه دار به هنگام افطار از خدا رد نمی شود.
امام صادق ( ع ) :
علت روزه گرفتن آن است که سبب آن ثروتمند و فقیر برابر شوند زیرا ثروتمند گرسنگی را احساس نکرده تا به فقیر رحم کند چرا که ثروتمند هرگاه چیزی را که بخواهد می تواند فراهم کند ... .
امام صادق ( ع ) :
روزه سپری است از آفت های دنیا و پره ای ست از عذاب آخرت .
امام ( ع ) :
روزه داری ( در حکم ) دهانی است که جز به خیر سخن نگوید .
پيامبر
في المناقب لابن شهر آشوب
پيامبر خدا ( ص ) پيش از آن كه مبعوث شود ، بيست خصلت از خصلت هاي پيامبران را دارا بود كه اگر فردي يكي از آنها را داشته باشد ، دليل بر عظمت اوست چه رسد به كسي كه همه ي آنها را دارا باشد ، آن حضرت پيامبري امين ، راستگو ، ماهر ، اصيل ، شريف ، والا مقام ، سخنور ، خير خواه ، خرد مند ، با فضيلت ، عابد ، زاهد ، سخاوتمند ، دليرو جنگاور ، قانع ، فروتن ، بردبار مهربان ، غيرتمند ، صبور ، سازگار و نرمخو بود ، با هيچ منجم ( قائل به تائثير ستارگان ) غيب گو و پيش گو يي هم نشين نبود . المناقب لابن شهر آشوب 1 / 107
امام علي ( ع )
دشر توصيف پيامبر ( ص ) مي فرمايد : پزشكي است كه با دانش خود ، همواره ميان مردم مي گردند ، مهمهايش را به خوبي فراهم مي گردند ، مرهم هايش را به خوبي فراهم و ابزار كارهايش را آماده كرده و آنها را هر جا كه لازم باشد ، از دلهاي كور و گوشهاي كر و زبانهاي گنگ به كار مي برد . غفلت ها گاه ها و جايگاههاي حيرت را جستجو و با داوري خود آنها را درمان مي كند . نهج البلاغه خطبه ي 108
كعب الاحبار :
ما در تورات چنين مي خوانيم : محمد پيامبر برگزيده ، نه تند خوست و نه خشن و اهل جنگ و جنجال . در كوچه و بازار ، بدي را با بدي جواب نمي دهد ، بلكه مي بخشد و گذشت مي كند . الطبقات الكبري 1/360
امام حسين ( ع ) :
پيامبر ( ص ) بهره ي هر يك از هم نشينان خود را عطا مي فر مودند و چنان معاشرت مي نمودند كه كسي گمان نمي كرد شخص ديگري نزد پيامبر از او گرامي تر باشد . بحارالانوار 16/152/4
امام ( ع ) :
او خاتم پيامبران است . بخشنده ترين مردم بود ، سعه ي صدرش از همه بيشتر ( پر حوصله ترين مردم ) و راستگوترين و پايبندترين آنان به عهد و پيمان . از همه نرمخوتر بود و رفتارش بزرگوارانه تر . هر كس بدون سابقه ي قبلي او رامي ديد هيبتش او را مي گرفت و هر كس با او معاشرت مي نمود و او را مي شناخت دوستدارش مي شد و هر كس مي خواست او را وصف كند : مي گفت او را در گذشته و حال نديده ام . بحارالانوار 16/190/27
عايشه :
عايشه : رسول خدا ( ص ) نرمخوترين و بزرگوارترين مردم بود . او هم مردي چون مردمان شما بود ، با اين تفاوت كه همواره خنده و تبسم بر لب داشت . الطبقات الكبري 1/365
في المناقب لابن شهر آشوب :
در مناقب ابن شهر آشوب آمده است ' پيامر خدا ( ص ) برنمي خاست و نمي نشست مگر با ذكر خدا . المناقب لابن شهر آشوب 1/127
داود بن الحصين :
داود بن حصين – در اوصاف پيامبر ( ص ) - : او مردي بود كه از همه ي قوم خود جوانمرد تر ، خوش اخلاقتر ، خوش برخودتر ، همسايه دارتر ، بردبارتر ، امانتدارتر ، راستگوتر ، و از بد زباني و آزاررساني به دورتر بود . هرگز ديده نشد مه با كسي كشمكش و مجادله كند . خداوند اخلاق و صفات پسنديده را در آن حضرت جمع كرده بود تا جايي كه قومش او را امين ناميدند و در مكه غالبا با لقب امين از ايشان ياد مي شد . الطبقات الكبري 1/121
عايشه :
هيچ خصلتي نزد پيامبر خدا ( ص ) منفورتر از دروغ نبود و هرگاه مطلع مي شدند يكي از اصحابشان دروغي گفته است ، به او بي اعتناعي مي كردند تا آنجا كه مي فهميدند توبه كرده است . الطبقات الكبري 1/378
في المناقت لابن شهر آشوب :
درمناقب ابن شهر آشوب آمده است : پيامبر خدا ( ص ) با تهيدستان مي نشستند و با مستمندان غدا مي خوردند . المناقب لابن شهر آشوب 1/127
ائمه
رسول اكرم ( ص ) :
من دو چيز ارزشمند را در ميان شما مي گذارم ، كتاب خدا ، و عترت و اهل بيتم ، اگر به آنها چنگ بزنيد هرگز گمراه نمي شويد . غاية المرم 1/115
رسول اكرم ( ص ) :
مثل اهل بيت مانند كشتي نوح است مه هر كس داخل آن شد ، نجات يافت و هر كس رهايش كرد ، غرق گرديد .
امالي طوسي 349/721
امام رضا ( ع ) :
مردم اگر از زيبايي هاي سخنان ما آگاه مي شدند ، از ما پيروي مي كردند . بحارالانوار 2/30/13
امام باقر ( ع ):
هر كس صبح كند و خنكاي محبت ما را در قلت خود بيابد ، بايد خدا را براي نخستين نعمت سپاس گويد ، گفته شد نخستين نعمت چيست ؟ فرمودند : حلال زادگي . امالي صدوق 1/562/755
امام صادق ( ع ) :
ما همان گونه كه فرزندان خود را به نماز وا مي داريم به تسبيح فاطمه ( ع ) وادار مي سازيم پس به آن پايبند باش كه هركس به آن پايبند شود بدبخت نخواهد شد . كافي 3/343/13
امام حسين ( ع ) :
هر كس مرا پس از مرگم زيارت كند ، در قيامت به ديدارش مي روم و حتي اگر در دوزخ باشد او را به بيرون مي آورم .
المنتخب للطريحي ص 70
امام صادق ( ع ) :
از ما نيست و كرامتي هم ندارد كسي كه در شهر صد هزار نفري يا بيشتر باشد و در آن شهر كسي پرهيزكارتر از او وجود داشته باشد . كافي 2/78/10
رسول اكرم ( ع ) :
مهدي فرزند من است او غيبت خواهد داشت و زماني كه ظهور مي كند زمين را پس از يك دوران ظلم و ستم ، سراسر عدل و داد خواهد نمود . منتخب الاثر 1/249 /8
رسول اكرم ( ع ) :
خداوند ، من و علي و فاطمه و حسن و حسين و امامان را از يك نور آفريده است . جامع الاخبار ص 46
رسول اكرم ( ص ) :
ديري نخواهد گذشت كه پاره اي از تن من در سرزمين خراسان به خاك سپرده خواهد شد هر آدم گرفتار و يا گناهكاري كه او را زيارت كند خداوند متعال گرفتاري او را برطرف و گناهان او را خواهد بخشيد . من لا يحضره الفقيه 2/538/3187
امر به معروف
امام علی ( ع ) :
همه ی کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره ای است در دریای عمیق . نهج البلاغه حکمت 374
امام علی ( ع ) :
امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را نزدیک می کند و نه از روزی کم می نماید ، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ می سازند و برتر از امر به معروف و نهی از منکر سخن عادلانه ای است نزد حاکم ستمگر .
غررالحکم 2/611/3648
رسول اکرم ( ص ) :
هرگاه ( مردم ) امر به معروف ونهی از منکر نکنند ، و از نیکان خاندان من پیروی ننمایند ، خداوند بدانشان را بر آنها مسلط گرداند و نیکانشان دعا کنند اما دعایشان مستجاب نشود .
امالی صدوق ص 254
رسول اکرم ( ص ) :
امر به معروف و نهی از منکر نکند مگر کسی که سه خصلت در او باشد : در امر و نهی خود مدارا کند ، در امر و نهی خود میانه روی نماید و به آنچه امر و نهی می کند ، دانا باشد. بحارالانوار 100/87/64
امام علی ( ع ) :
هر کس امر به معروف کند به مؤمن نیرو می بخشد و هر کس نهی از منکر ماید بینی منافق را به خاک مالیده است و از مکر او در امان می ماند . کافی 2/50/1
رسول اکرم ( ص ) :
تا زمانی که مردم امر به معروف و نهی از منکر نمایند و در کارهای نیک و تقوا به یاری یکدیگر بشتابند در خیر وسعادت خوهند بود ، اما اگر چنین نکنند ، برکت ها از آنان گرفته شود و گروهی بر گروه دیگر سلطه پیدا کنند و نه در زمین یاوری دارند و نه در آسمان . تهذیب الاحکام 6/181/22
امام باقر ( ع ):
خدای تعالی به شعیب پیامبر وحی فرمود که : من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم کرد : پرودگارا ! بدکاران سزاوارند اما نیکان چرا ؟ خدای عزوجل به او وحی فرمود که : آنان با گنهکاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نیامدند . کافی 5/56/1
رسول اکرم ( ص ) :
هر کس از شما منکری ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد ، که پائین ترین درجه ی ایمان همین ( تغییر قلبی ) است . نهج الفصاحه ح 3010
امام باقر ( ع ) :
امر به معروف و نهی از منکر راه و روش پیامبران و شیوه ی صالحان است و فرضیه ی بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه ی آن بر پا می شود ، راه ها امن می گردد و درآمد ها حلال می شود و حقوق پایمال شده به صاحبانش بر می گردد ، زمین آباد می شود و ( بدون ظلم ) حق از دشمنانش گرفته می شود و کارها سامان می پذیرد .
کافی 5/56/1
رسول اکرم ( ص ) :
هر کس امر بمعروف و نهی از منکر نماید ، جانشین خدا در زمین و جانشین رسول اوست .
مستدرک الوسایل 12/179/13817
جهاد
امام علی ( ع ) :
براستی که جهاد یکی از درهای بهشت است که خداوند آن را برای اولیای خاص خود گشوده است . جهاد جامعه ی تقوا و زره استوار خداوند و سپر محکم اوست . نهج البلاغه خطبه ی 27
امام علی ( ع ) :
در حقیقت خداوند جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه ی پیروزی و یاور خود قرارش داد . به خدا سوگند کار دنیا و دین جز با جهاد درست نمی شود . وسائل الشیعه 11/9/15
امام علی ( ع ) :
براستی که خداوند برای گروهی کشته شدن را مقدر فرموده و برای دیگران مردن را . هر گوهی با همان سرنوشت که که خداوند مقدر کرده است می رسد . پس ، خوشا به سعادت مجاهدان در راه خدا و کشته شدگان در راه طاعت او .
شرح نهج البلاغه 3/183
امام علی ( ع ) :
در راه خدا با دستهای خود جهاد کنید ، اگر نتوانستید با زبانهای خود و اگر باز هم نتوانستد با قلب خود جهاد کنید.
بحارالانوار 100/49/23
رسول اکرم ( ص ):
یک شب نگهبانی در راه خدا برتر است از هزار شبانه روز که شبهایش به عبادت و روزهایش به روزه داری سپری شود .
کنز العمال 4/326/10730
رسول اکرم ( ص ) :
برترین جهاد آن است که انسان روز خود را آغاز کند در حالی که در اندیشه ی ستم کردن به احدی نباشد .
محاسن 1/292/1449
امام علی ( ع ) :
جهاد زن خوب شوهرداری کردن است . خصال ص 620
امام علی ( ع ) :
با هوا و هوس خود جهاد کن ، بر خشمت مسلط شو و با عادتهای بد خود مخالفت کن تا نفست پاکیره شود ، عقلت به کمال برسد و از پاداش پروردگارت بهره ی کامل ببری . غررالحکم 3/365/4760
امام علی ( ع ) :
بر شما باد به تلاش و سختکوش و مهیا شدن و آماده گشتن و توشه برداشتن از سرای توشه ( دنیا ) . مبادا زندگی شما را بفریبد چنان که ملتهای گدشته و اقوام پیشین را فریفت . نهج البلاغه خطبه ی 230
امام باقر ( ع ) :
در پاسخ به کسی که عرض کرد : من در عمل ناتوانم و نماز و روزه کم به جا می آورم اما سعی می کنم جز حلال نخورم و جر با حلال نزدیکی نکنم فرمودند : چه جهادی برتر از پاک نگهداشتن شکم و شرمگاه ؟!.
محاسن 1/292/448
توكل
امام علي ( ع ) :
توكل براي خداوند ، مايه ي نجات از هر بدي و محفوظ بودن از هر دشمني است . بحارالانوار 78/79/56
امام علي ( ع ) :
هر كس به خدا توكل كند ، دشواري ها براي او آسان مي شود و اسباب برايش فراهم مي گردد .
غررالحکم 5/425/9028
رسول اكرم ( ص ) :
هر كس به خدا توكل كند ، خداوند هزينه ي او ر ا كفايت مي كند و از جايي كه گمان نمي برد به او روزي مي دهد .
کنزالعمال 3/103/5693
امام صادق ( ع ) :
بي نيازي و عزت به هر طرف مي گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مي گيرند .
کافی 2/65/3
امام باقر ( ع ):
هر كس به خدا توكل كند ، مغلوب نشود و هر كس به خدا توكل جويد شكست نخورد .
جامع الاخبار ص 322
رسول اكرم ( ص ) :
توكل كردن ( به خدا ) بعد از به كار بردن عقل ، خود موعظه است . کنزالعمال 3/103/5696
رسول اكرم ( ص ) :
فال بد زدن شرك است و هيچ كس از ما نيست مگر اين كه به نحوي دستخوش فال بد زدن مي شود ، اما خداوند با توكل به او آن را از بين مي برد . سنن ابن ماجه 2/1170/3538
رسول اكرم ( ص ) :
رسول اكرم ( ص ) گروهي را كه كشت و كار نمي كردند ، ديدند و فرمودند : شما چه كاره ايد ؟ عرض كردند ما توكل كنندگانيم . فرمودند : نه شما سرباريد .مستدرک الوسائل 11/217/12789
امام كاظم ( ع ) :
در پاسخ به سوال از آيه « و هر كس به خدا توكل كند او براي وي بس است » توكل كردن بر خدا درجاتي دارد : يكي از آنها اين است كه در تمام كارهايت به خدا توكل كني و هر چه با تو كرد از او خشنود با شي و بداني كه او نسبت به تو از هيچ خير و تفضلي كوتاهي نمي كند و بداني كه در اين باره حكم ، حكم اوست ، پس با واگذاري كارهايت به خدا بر او توكل كن و در آن كارها و ديگر كارها به او اعتماد داشته باش . کافی 2/65/5
رسول اكرم ( ص ) :
خداوند عزوجل مي فرمايد : هيچ مخلوقي نيست كه به غير من پناه ببرد ، مگر اين كه دستش را از اسباب و ريسمان هاي آسمانها و زمين كوتاه كنم ، پس اگر از من بخواهد عطايش نكنم و اگر مرا بخواند جوابش ندهم .
امالی طوسی 585/1210
امام رضا (ع) : خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود. بحارالانوار جلد 2 صفحه 30
رسول اکرم (ص) : اگر کسی دو حدیث را بخواند و خودش به آن دو حدیث عمل نماید و آن را به دیگران نیز تعلیم دهد تا آنان نیز از آن دو حدیث بهره مند شوند چنین کوشش و فعالیتی از جانب او بهتر و بالاتر از ثواب عبادت و بندگی حق تعالی به مدت 60 سال. منیة المرید صفحه 182
حضرت محمد (ص) : سه بار فرمودند : بار خدایا خلیفه های مرا رحم کن( رحمت کن ) . گفتند یا رسول الله خلیفه های شما چه کسانی هستند ؟ فرمودند آن کسانی که حدیث و سنت مرا تبلیغ کنند و به امت من بیاموزند. امالی شیخ صدوق مجلس سی و چهارم صفحه 180
امام صادق (ع) : اگر کسی یک حدیث از معارف اسلامی را به خوبی بفهمد و عمق علمی آن را به درستی درک کند ، بهتر از آن است که هزار حدیث را در حافظه خود بسپارد و آنها را نقل نماید ، و پیروان مکتب اهل بیت به مقام فقاهت نائل نمی شوند ، مگر آنکه نظرات ائمه (ع) را درک کنند و به جهات مختلفه احادیث متوجه باشند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 366
امام صادق (ع) : احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی ، تسریع نمائید ، پیش از آنکه مخالفین گمراه ، بر شما پیشی گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند. الحدیث جلد 1 صفحه 365 ، کافی جلد 6 صفحه 47
امام باقر (ع) : پیروان اسلام در پرتو معرفت واقعی و درک حقایق علمی روایات ، میتوانند به عالیترین مدارج ایمان نائل شوند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 365
جابر گوید که امام باقر (ع) فرمود : ای جابر به خدا سوگند ، حدیثی که از فردی صادق ، در زمینه حلال و حرام به دست آوردی ، از آنچه خورشید بر آن میتابد با ارزشتر است. بحارالانوار جلد 2 صفحه 146 حدیث 15
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود : هرکس از امت من ، چهل حدیث در باب نیازهای دینی خود حفظ کند ( و عمل کند ) ، خداوند در روز قیامت او را عالمی فقیه گرداند و از عذاب وی چشم پوشد. بحارالانوار جلد 2 صفحه 153 حدیث 3 ، خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 541 حدیث 15 ابواب الاربعین
از امام صادق (ع) سوال شد کدام مرد افضل تر است ؟ مردی که سخنان شما را نشر میدهد و آن را در دل شیعیان استوار میکند ، یا مردی عابد که چنین نیست ؟ امام (ع) فرمود : آنکه سخنان ما را نشر دهد و آن را در دل شیعیان استوار سازد از هزار عابد برتر است. اصول کافی جلد 1 صفحه 33 حدیث 9
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : با یکدیگر ملاقات کنید و به گفتگوی حدیث بپردازید ، زیرا حدیث دلها را صیقل میدهد . دلها زنگار میگیرد ، مانند شمشیر و صیقل آن حدیث است. اصول کافی جلد 1 صفحه 50 حدیث 8